Menu

Vissza a FIVOSZ kezdőlapra

Ő már FIVOSZ tag: MnT Üzleti Tanácsadó Kft.

Ő már FIVOSZ tag: MnT Üzleti Tanácsadó Kft.

"Meg kellett tanulni, hogy a realitás, a valóság mindig felülírja az üzleti várakozásokat. A siker sok mindentől függ, és minden nap minden percében meg kell dolgozni azért, hogy az ügyfelek elégedettek legyenek, és a mi munkánk eredményes legyen. Ez nem mindig könnyű feladat."

 

Mutasd be röviden a vállalkozásodat! Mi adta a vállalkozásod ötletét?

Az MnT Üzleti Tanácsadó Kft. főleg európai uniós pályázatírással és projektmenedzsmenttel foglalkozik. Jelenleg mintegy 25 vállalkozásnak nyújtunk projektmenedzsment szolgáltatást a már elnyert pályázati forrásuk sikeres lehívása érdekében. A nyertes pályázatokat is egytől egyig mi készítettük el.

A vállalkozás ötletét az adta, hogy immár 8. éve foglalkozom uniós és hazai pályázatok előkészítésével, megírásával és projektmenedzsmenttel. Dolgoztam önkormányzati, civil és állami intézményekben is, így alaposan ismerem mind az intézményrendszert, mind a pályázati rendszert, és úgy gondoltam, e tapasztalatokkal a hátam mögött saját vállalkozást alapítok. Szolgáltatásainkkal minél több ügyfelet szeretnénk segíteni abban, hogy üzleti terveihez, beruházásaihoz kiegészítő forrást tudjon igénybe venni, ezzel is segítve vállalkozása sikerességét.

Milyen szolgáltatásokkal segítitek a hozzátok forduló vállalkozásokat?

Foglalkozunk projektek előkészítésével, ami azt jelenti, hogy üzleti terv megírását, szakmai anyagok, megvalósíthatósági tanulmányok elkészítését is vállaljuk. Ezen kívül fő tevékenységünk az EU-s és hazai pályázatok megírása, majd az elnyert támogatások lehívása, valamint projektmenedzsment az ügyfelek részére, mely szintén komoly szakmai tudást és felkészültséget igényel. Annak érdekében, hogy az ügyfelek egy helyen, költséghatékonyan, minél komplexebb szolgáltatási palettát tudjanak igénybe venni, vállaljuk az EU-s pályázatok kommunikációs kötelezettségeinek teljesítését, PR és marketing, valamint rendezvényszervezési szolgáltatásokat is az egyes projektekhez kapcsolódóan.

Melyek a partnerek legjellemzőbb igényei?

Az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy az ügyfelek nemcsak az adott pályázatukkal kapcsolatban, hanem a vállalkozásuk egyéb területein is kikérik a tanácsainkat, javaslatainkat. Aki nincs megelégedve a könyvelőjével vagy az ügyvédjével, hozzánk fordul, és tőlünk kérdez, szakmailag tehát jóval többet kell nyújtanunk, minthogy megírjuk valakinek a pályázatot, és azt sikeresen le is hívjuk.

Szolgáltatásaitok közül melyiket emelnéd ki és miért?

A pályázatírás területén eddig 100%-os eredménnyel dolgoztunk, erre büszke vagyok. Minden megírt és beadott pályázatunk nyert, ráadásul az igényelt és a megítélt támogatás is 100%-os, vagyis a pályázatok megírásánál nincs forrásvesztés.

Országos vagy régiós lefedettségű a szolgáltatásnyújtás?

A dél-dunántúli régióban, azon belül is Somogy megyében vagyunk erősebben jelen, hisz itt található a székhelyünk, és az ügyfeleink jelentős része is ebben a régióban tevékenykedik. Ezen kívül Budapesten is nyitottunk egy irodát, mert számos ügyfelünk van a fővárosban is, de nyugat-magyarországi, észak-magyarországi, és észak-alföldi ügyfeleink is vannak. Nem mondanám magunkat még országos lefedettségűnek, ehhez a dél-alföldi és a közép-dunántúli régiót is be kellene vennünk ügyfelek szempontjából.

Milyen nehézségekbe ütköztél az indulásnál?

Az első az volt, hogy meg kellett tanulni, hogy a realitás, a valóság mindig felülírja az üzleti várakozásokat. A siker sok mindentől függ, és minden nap minden percében meg kell dolgozni azért, hogy az ügyfelek elégedettek legyenek, és a mi munkánk eredményes legyen. Ez nem mindig könnyű feladat, a mi sikerünk az ügyfelektől is függ, gyakran kihívások elé állítanak bennünket, amelyeket mindig kellő szakértelemmel kell kezelnünk. Ráadásul nagyon sok változás történt a hazai pályázati intézményrendszerben, a közreműködő szervezeteket integrálták a minisztériumokba, az átalakítás, ha csak egy időre is, de visszafogta az intézményrendszer teljesítményét, a pályázatok elbírálásánál folyamatosak voltak a csúszások. Az ügyfelek pedig minél hamarabb szeretnék tudni pályázatuk sikerességét. Mára már úgy tűnik, kezd újra összehangolódni az átalakított minisztériumi struktúra, ennek látható eredményei vannak, most már folyamatosak a kifizetések, ez az ügyfeleinknek is nagyon jó hír, hiszen a tavalyi évhez képest idén sokkal hamarabb hozzájutnak elnyert pénzükhöz. Ez nem volt mindig így, az átmeneti időszakot, ami hónapokig tartott, át kell vészelni, nekünk pedig nyugtatni az ügyfeleket, hogy legyenek türelemmel.

Mit tartasz kulcsfontosságúnak a vállalkozásod sikerében?

A magas szakmai tudást, azt, hogy folyamatosan képben lenni és alkalmazkodni a változó jogszabályi és üzleti környezethez. A magyar gazdaságban nehéz előre tervezni, főleg egy kkv-nak, ezt vállalkozóként is megtapasztaltam. A mi szakmánkban, abban a szolgáltatási iparágban, ahol tevékenykedünk, nagyon sok cég, vállalkozás dolgozik, de sok a kontár is. Nekünk a legjobbak között kell lennünk, és hibáznunk egyáltalán nem szabad, vagy csak nagyon ritkán, mert az ügyfelek látják kárát. Részben emiatt megértem, hogy a kormányzati szándék az, hogy ezeket a „kontár” cégeket visszaszorítsa. Az egész iparág ellehetetlenítésével azonban nem tudok egyetérteni. Egy vállalkozó, aki pályázni szeretne, nincs tisztában az alapvető követelményekkel, fogalma sincs arról, milyen módon kell elkészíteni egy EU-s pályázatot, mire kell odafigyelni, hogyan kell megtervezni, összeállítani az anyagokat, mit lehet elszámolni, és mit nem. Az ügyfelektől gyakran azt hallom, hogy nekik nincs is idejük a jogszabályokat, pályázati útmutatókat olvasgatni, emiatt azt kérik, állítsunk mindent össze, nekik csak alá kelljen írni.  Emiatt azt gondolom, szükség van a munkánkra, és ez nem lesz másként a következő 6-8 évben sem. Aki ezt nem így gondolja, az téved.

Hol tart most a vállalkozásod? Hogyan látod a cég jövőjét 2-3 év múlva?

A vállalkozás megalakulásakor nagyon sok ügyfelet sikerült szereznünk, sok üzleti tervet és pályázatot készítettünk, ezek elszámolásával vagyunk most nagyrészt elfoglalva. Korábban úgy gondoltuk, hogy 2014 végén kijönnek a Széchenyi 2020 pályázatok, ezek folyamatos csúszása az üzleti várakozásainkat is átírta, azonban nemrég sikerült a kormánynak Brüsszelben elfogadtatni az új operatív programokat, így hamarosan kiírásra kerülnek az új pályázatok. Felfokozott várakozást érzek elsősorban a hazai vállalkozói szektorban, türelmetlenül várják már ezeket a lehetőségeket, de ugyanez elmondható az önkormányzati és a civil szektorra is. Folyamatosan kapjuk a megkereséseket, a telefonhívásokat, e-maileket, „mindenki” pályázni szeretne. Emiatt nagyon várjuk már mi is a következő néhány hónapot, és az elkövetkező időszakban remélem, egyre több ügyfelünk lesz, akiknek tudunk segíteni. A következő években, bízom benne, hogy dinamikus növekedést fogunk elérni, ehhez új munkatársakra is szükség lesz, és tudjuk bővíteni profilunkat is.

Mire figyeljen oda egy cég, ha pályázati forrást szeretne igénybe venni fejlesztés érdekében?

Az első és legfontosabb dolog, bízza szakemberre a pályázatírást. Ha valaki meg akarja spórolni a pályázatírás díját, kisebb eséllyel indul. Akármennyire is egyszerűsödik a beadandó dokumentumok köre egy-egy pályázat esetében, ehhez még mindig érteni kell, és ha valakinek nincs ideje vagy nincs a megfelelő tudás birtokában, akkor egyedül ne vágjon bele. Ezen kívül nagyon fontos megfelelő tartalékkal rendelkezni. Nem lehet kiszámítani, hogy nyertes pályázat esetén a forrás lehívása milyen ütemben történik meg, és ha a kifizetés időben elhúzódik, komoly nehézséget okozhat a projekt megvalósításában. A legfontosabbnak azonban azt tartom, hogy ha valaki pályázni szeretne, pontosan legyen tudatában annak, miért pályázik, mit szeretne elérni vele, és a kitűzött cél érdekében tegyen is meg mindent a sikerért. Saját tapasztalataim alapján nagyon sokan nem egy világos cél alapján szeretnének pályázni, hanem „csak úgy”, mert azt gondolják, hogy ez ingyen pénz. Ez súlyos tévedés. Az adófizetők pénzéből értelmetlen dolgokra költeni az elnyert pályázati forrásokat, nagy hiba.

És még valami, amit nem lehet elégszer hangsúlyozni: a pályázati támogatásokat, még ha egy projektet jelentős részben ebből valósítunk is meg, minden esetben kiegészítő forrásnak kell tekinteni. Ez csak egy eszköz, egy segítség, de ne arra alapozzuk üzleti elképzelésünket, hogy lesz-e hozzá valamilyen vissza nem térítendő támogatás, mert akkor könnyen zsákutcába futhatunk. Tervezzünk meg mindent úgy, hogy vissza nem térítendő pályázat nélkül is tudjuk megvalósítani elképzeléseinket, merjünk belevágni, ha pedig nyerünk egy-egy pályázaton, akkor könnyebben megvalósítjuk azt, amit szeretnénk.

Mi az, amit javasolnál a fiatal vállalkozóknak egy vállalkozás sikeres működtetéséhez?

Nagyon nehéz fiatalon vállalkozóként érvényesülni. Nincs még meg a kellő tapasztalat, akármennyire is sikeres terméket vagy szolgáltatást találunk is ki magunknak. Ma azonban sokkal több lehetősége van egy fiatalnak, hogy vállalkozás alapításába kezdjen. Állami pályázatok, tehetségprogramok, inkubátorházak, lehetne sorolni. Ha valaki azt tervezi, hogy fiatalon vállalkozik vagy már az, akkor arra koncentráljon, amiben ő jó, foglalkozzon a saját ötletével, termékével, minden mást pedig bízzon hozzáértő emberekre. Kell egy jó ügyvéd, egy jó könyvelő, egy jó marketinges, és egy jó pályázatíró is, akiknek a segítségével hamarabb juthat kitűzött céljai eléréséhez.

Évek óta terveztem, hogy saját vállalkozást alapítok, de mindig úgy éreztem, hogy nem jött el az ideje. Pedig mai fejjel, sokkal hamarabb is belevághattam volna. Így arra bíztatok mindenkit, hogy legyen bátor e téren.

Én abban hiszek, hogy szorgalmasnak kell lenni, hinnünk kell saját magunkban és a kitűzött céljainkban, mert ha mi nem hiszünk benne, akkor mások sem fognak. És akkor a termékeinkben vagy szolgáltatásainkban sem. Kedves fiatal vállalkozó, bízz magadban!

           

Beck Zoltán / ügyvezető-tulajdonos /

MnT Üzleti Tanácsadó Kft

www.mntkft.hu

Az interjút készítette: Gál Andrea

 

Vissza a tetejére
Image 01 Image 02 Image 03 Image 04 Image 05 Image 05 Image 05 Image 05